تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

مصاف‌های جدید مصاف | جایگاه هر یک از باندهای اصول‌گرا در مجلس آینده چیست؟

نزاع باندهای اصول‌گرا بر سر سهم از ریاست مجلس، موجی از افشاگری‌ها در فضای مجازی را به دنبال آورده و نام یک گروه تبشیری به نام مصاف را بیشتر از هر زمان دیگر بر زبان انداخته است.

جایگاه هر یک از باندهای اصول‌گرا در مجلس آینده چیست؟

رویداد ۲۴| میثم سعادت: موسسه مصاف، تا چند ماه پیش یک موسسه فرهنگی بود که در مسائلی مثل تحقیق درباره ظهور، بهاییت، یهودیت و مسائلی از این دست می‌پرداخت. گاهی مدیر این موسسه اظهارنظر سیاسی هم می‌کرد اما این اظهارات به آن اندازه اهمیت نداشت که گوینده‌اش به عنوان بازیگر سیاسی در ایران شناخته شود. اما حالا او و موسسه‌اش به صفت شناخته شده‌اند؛ صریح‌تر از هر جریان سیاسی دیگری، به مقابله با قالیباف پرداخته‌اند و البته هزینه آن را هم پرداختند. چند رسانه اصولگرا و چند چهره مهم شبکه‌های اجتماعی، به مصافِ مصاف رفتند. مصاف حالا نه در جنگ با صیهونیسم و غرب که در مصاف با جناح‌های داخلی اصول‌گرایان است.

مصاف با قالیباف

در انتخابات مجلس، چند گروه اصولگرا در نبود اصلاح‌طلبان با هم به رقابت پرداختند. گروه‌های اصلی اصولگرایان در ائتلافی تحت عنوان «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» (شانا)، جمع شده بودند اما گروه دیگری از اصولگرایان جوانتر، نیز تحت عنوان «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب» (امنا) ائتلاف جدیدی را تشکیل دادند.

در حالی که افرادی چون قالیباف و حداد عادل و چهره‌های مشابه آنان در شانا دارای سهمیه بودند، بذرپاش و رسایی نیروهای خود را در ائتلاف امنا چیده بودند.

ائتلاف امنا بسیار به دولت نزدیک است؛ به این معنا که در رقابت‌های درون‌گروهی اصولگرایان، به شدت حامی رئیسی است. این ائتلاف مشابه ارادتی که به دولت رئیسی دارد، قبلا به دولت احمدی‌نژاد داشت.


بیشتر بخوانید:

زیر سایه رائفی‌پور | اصول‌گرایان رقابت داخلی برای دور دوم انتخابات را شروع کردند | کدام لیست انتخاباتی شانس بیشتری دارد؟

دور دوم انتخابات مجلس؛ سردتر از دور اول؟ | اختلاف هواداران نظام بر نظام‌الدین


بعد از اینکه امنا (یا شریان، که به هر دو اسم شناخته می‌شدند) وارد انتخابات شدند، موسسه مصاف هم تحت عنوان «جبهه صبح ایران» فهرست انتخاباتی خود را منتشر کرد؛ فهرستی که در ظاهر لیستی متفاوت بود اما اشتراکی هفتاد درصدی با لیست امنا/شریان داشت در حالی که تنها یک نفر (نبویان) با شانا/قالیباف مشترک داشت. مشخص بود این جریان سوم قرار است یار کمکی کدام جریان سیاسی باشند.

در دور دوم، اما گویا اختلافاتی بین دو جریان موتلف شکل گرفت به طوری که سید نظام‌الدین موسوی، سرلیست امنا/شریان، در فهرست صبح ایران/رائفی‌پور قرار نگرفت و از رفتن به مجلس بازماند. رائفی‌پور ترجیح داد به جای شانزده نفر، از سیزده نفر حمایت کند اما زیر بار حمایت از سید نظام موسوی نرود.

افشاگری‌ها

در این میان یک اتفاق مهم دیگر هم رخ داد. در دعواهای اصولگرا، قسمتی از گردش مالی اصولگراها افشا شد. این افشاگری نشان می‌داد که میلیاردها تومان در موسسه مصاف به حساب نزدیکان رائفی‌پور رفته است. پیش از این هم افشاگری‌های دیگری منتشر شده بود از جمله اسنادی که نشان می‌داد وحید اشتری چهره ضدقالیبافی جریان عدالتخواه نیز از طریق فرزند سه‌ساله‌اش، مبادلات وسیع مالی داشته است. مخالفان قالیباف هم اسناد سفر فرزندان او به کشورهای مختلف را منتشر کرده بودند. درباره دریافت سکه توسط سرلیست فهرست امنا/شریان هم در فضای مجازی مباحث زیادی مطرح شد. حالا همه اینها از طرفی افشاگران را تهدید می کنند و از طرف دیگر، اسناد جدیدی افشا می‌کنند.

اختلاف ادامه دارد

در روزهای بعد از انتخابات، مخالفان قالیباف شروع به رجزخوانی کردند. سعید حجاریان تحلیلگر اصلاح‌طلب با کنایه به بازداشت زیباکلام نوشته است این اتفاق باعث نمی‌شود اختلافات اصولگرایان به فراموشی سپرده شود. تحلیلی که درست بود. از یک طرف رائفی‌پور در یک توییت، ادعا کرد از سال 82 جریانی به دنبال رئیس‌جمهورکردن قالیباف است اما هر بار شکست خورده است. یکبار از احمدی‌نژاد و یک بار دیگر از جلیلی و یک‌بار دیگر از رئیسی. رائفی‌پور در حالی این ادعا را مطرح کرده که بسیاری چهره‌ها در مقاطع مختلف از قالیباف حمایت کرده‌اند. ابراهیم رئیسی وقتی قالیباف به نفع او انصراف داد دست او را بالا برد. همچنین ادعای رائفی‌پور در نهان این پیام را دارد که اصولگرایان پایداری، قصد داشتند سال 92 رای قالیباف را خراب کنند حتی به قیمت پیروزی حسن روحانی.

همزمان که یکی از اصولگرایان ادعا کرده است بزرگان نظام برای ریاست قالیباف در مجلس توصیه داشته‌اند، هفته نامه 9 دی حمید رسایی هم تیتر زده که نمایندگان مجلس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ریاست مجلس باید تغییر کند. دولت ابراهیم رئیسی هم با تغییر معاونت پارلمانی، نشان داد قصد بازیگری جدی در تحولات آینده مجلس ایران دارد.

فهم جایگاه هرکدام از باندهای اصول‌گرا در مجلس آینده، دعوای آن‌ها بر سر قدرت را فهم‌پذیرتر می‌کند. بنابراین بهتر است نگاهی به جایگاه هر باند در مجلس آینده داشته باشیم.

کدام گروه برنده شد؟

هنوز برای تحلیل اینکه کدام گروه اصول‌گرا برنده انتخابات درون‌گروهی اصولگرایان بوده زود است. ارزیابی‌ها از چپ و راست می‌رسد. در یکی از تحلیل‌ها ادعا شده فهرست «صبح ایران» هفتاد نماینده در مجلس آینده دارد. اما خود این گروه می‌گوید تنها 50 نفر از اعضای معرفی‌شده از سویش وارد مجلس شده‌اند. 50 نفری که تعداد زیادی از آنها با لیست شریان/امنا مشترک‌اند. با این حال می‌توان با اطمینان گفت که اصولگرایان زیادی در مجلس حضور دارند که سمپاتی شدیدی با دولت دارند و در واقع دولت به راحتی می‌تواند در تعیین ریاست آینده مجلس اثرگذار باشد.

فهرست زیر صرفا از روی فهرست‌های انتخاباتی نوشته شده اما نمی‌تواند درست و دقیق ترکیب مجلس آینده را مشخص کند. اما تحلیل ریاضی این فهرست به ما می‌گوید شانا بین 65 تا 70 نماینده می‌تواند داشته باشد (رای فهرست‌های مشترک را به صورت مساوی بین جریان‌ها در نظر گرفتیم) و در مقابل ائتلاف امنا/صبح ایران نیز وزنی حدود 60 نماینده را به خود اختصاص می‌دهد. اما با حمایت دولت از این جریان و جذب اصولگرایان غیرلیستی و نمایندگان بدون هویت سیاسی مشخص، این جریان به عدد 130 نماینده می‌رسد که برای داشتن اکثریت کافی به نظر می‌رسد. به خصوص اینکه بدانیم فهرست شانا ائتلاف چند گروه سیاسی است و مثلاً از هفت منتخب دور اول مجلس در تهران، چهره‌هایی مثل مالک شریعتی، خضریان، آقاتهرانی و نبوی را نمی‌توان حامی جدی ریاست قالیباف در مجلس در نظر گرفت.

جریان

تعداد نماینده

اختصاصی شانا

47 نماینده

اختصاصی امنا

17 نماینده

اختصاصی صبح ایران

12 نماینده

بدون هویت سیاسی مشخص

41 نماینده

روزنه‌گشاها

40 نماینده

مشترک شانا با امنا

35 نماینده

اصولگرایان غیرلیستی

30 نماینده

امنا+صبح ایران

12 نماینده

مشترک سه لیست  اصولگرا

9 نماینده

 

به جز این نمایندگان، بیست نماینده هم به ترتیب زیر وارد مجلس شدند که بعید است اثرگذاری خاصی در تصمیمات مجلس داشته باشند:

جریان

وزن در مجلس

شانا+ صبح ایران

5 نماینده

اقلیت‌های دینی

5 نماینده

روزنه‌گشا+امنا

3 نماینده

روزنه‌گشا+ شانا

3 نماینده

شورای وحدت

2 نماینده

شورای وحدت+ صبح ایران

1نماینده

روزنه‌گشا+ صبح ایران

1نماینده

 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
3
9
زد و خورد زنده خواران بر سر لاشه بیت المال ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
5
7
به آینده این ملت هیچ امیدی نیست.سقوط کشور خیلی نزدیکه.
نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان